سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طهور
جمعه 86 مهر 20

پاسخ مرحله اول: هدف گذاری/ مهدویت کیمیای هستی

 

اگر چهار عبارت زیر را با هم جمع کنید چه نتیجه ای حاصل می شود؟

 

فطرت بشر، کمال خواه است.

+

کمال، خروج از محدودیت هاست.

محدودیت در علم و تشخیص(جهل)، محدودیت در اراده(عجز) و محدودیت در بقاء(مرگ و فنا).

+

خروج از محدودیت= اتصال به نامحدود و بینهایت

+

وجود نامحدود و بینهایت= خدا

 

نتیجه: فطرت من باید به کمال مطلق(خداوند) بپیوندد.

امنیت و عدالت، زمینه ساز تلاش برای حرکت به سوی خداست. منجی موعود، عدالت را می خواهد نه فقط برای عدالت بلکه برای هدفی برتر، او هدفش حرکت دادن تمام بشریت به سوی خداست؛ برقرای تمدنی((خدامحور))؛ تمدنی که فعالیت سیستم ها و شبکه های آن، احساس عظمت، قدرت، علم و وجود بینهایت خداوند را روز به روز در قلب و روح و فکر انسانها، بیشتر و بیشتر می کند. از زبان او بشنویم:

 ((خداوند به کسانی از شما که خدا را باور کردند و رفتار منطبق با خواست خدا داشتند، وعده قطعی داده است که بدون تردیدی مدیریت جهان را به دست آنها خواهد رساند،(همانطور که دیگرانی که قبل از آنها جهان را مدیریت می کردند دست تدبیر الهی آنها را به این موقعیت رسانده است) و دین آن ها را که مورد پسند و رضایت خداوند است در سراسر زمین قطعا گسترده خواهد کرد مطمئنا ترس را از وجودشان خواهد ربود و به امنیت تبدیل خواهد نمود، وضعیت نهایی آنها این گونه خواهد بود که با تمام وجود و بدون هیچ انحراف و تمایلی به دیگری،  من را می پرستند.))(نور-۵۵)

علامه طباطبایی رحمه الله علیه در تفسیر این آیه چنین نوشته اند:

مقصود از این آیه این است که خداوند جامعه بشری را در نهایت، به جامعه ای تبدیل خواهد کرد که خداپرستی خالص عمومی شود. و این چنین جامعه ای در زمان ظهور مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه محقق خواهد شد.

جواب در یک جمله: مهدویت عدالت را برای حرکت دادن کل بشریت ب سوی خدا می خواهد.

به نظر شما برای سوق دادن زندگی به سمت و سوی ((جامعه مهدوی)) از کجا باید شروع کرد؟

فعالیت بعد پاسخ به این سوال است.



یکشنبه 86 مهر 15

مرحله اول: هدف گذاری

 

عنوان بحث: مهدویت، کیمیای هستی

هدف بحث: تغییر نگرش به حقیقت مهدویت

نقطه شروع بحث:

بسیاری از مردم در سراسر جهان با مذاهب و عقاید مختلف، منتظر یک منجی هستند. زرتشتیان می گویند: ((سوشیانس، نجات بخش آینده است و همان وظیفه ای را به عهده دارد که زرتشت برای انجام آن بر انگیخته شده است)).

هندوها اعتقاد دارند که: ((پس از خرابی دنیا، پادشاهی در آخرالزمان پیدا می شود که پیشوای خلائق است و تمام عالم را می گیرد و به دین خود می آورد و هرچه از خدا بخواهد برآورده می شود)).

بودائیان آورده اند که: ((بودای بیست وچهارم زمانی ظهور خواهد کرد که دنیا را ظلم و جور فرا گرفته باشد و دوباره دنیایی جدید به وجود می آوردکه دارای همه خوبی و نیکویی هاست)).

یهودیان معتقدند: (( پادشاه موعود ظهور خواهد کرد و جهان را با نور خویش که جلوه ای از نور خداست روشن خواهد کرد)).

مسیحیان می گویند: ((مسیح دوباره ظهور خواهد کرد و عالم را نجات خواهد داد)).

اسلام نیز به صراحت اعلام می دارد که:

((جهان به دست بندگان درستکار من خواهد رسید، این مطلب را پس از اینکه در تورات آورده ایم الهی مقدر شد، در کتاب زبور تصریح کرده ایم))(انبیاء-۱۰۵)

واقعا بشری که تمنای ظهور او را دارد، به دنبال چیست؟ او بیاید تا چه بشود؟

تصور عمومی مردم از ظهور موعود، برقراری عدالت و امنیت جهانی است.

سوال

به نظر شما، منجی هستی، فقط برای عدالت و امنیت ظهور می کند یا هدفی برتر را نشانه رفته است؟!

خب میدونی من چه فکری میکنم؟ اینکه خند داره اومدنمون به اینجا بی دلیل و بی هدف باشه. پس از روز اول که حضرت آدم پاش به این سرزمین خاکی گذاشت، حرکت ما شروع شده.... حرکت به سوی هر چیزی که به خاطر اون خلق شدیم. در طی سالهای طولانی گذشته تا به حال، هر بار یه آموزگار اومده و یه سری درسها رو به ما برای مسیر کلی آموخته.... آموزگار بعدی اومده اونو تکمیل تر کرده...هدفشون هم کامل کردن تصور ذهنی بشر نسبت به خلقتش بوده..... تا ختم این آموزگاران.

اما خدایش فهمیدیم برای چی به اینجا پا گذاشتیم....؟ یا خدا واسه چی اینقدر به خودش زحمت آفرینش من داده؟

اگه فکر کنم که کاملا درک کردم و فهمیدم خدا چرا صد در صد منو واسه چی آفرید..دروغگویی بیش نیستم. چیکار باید میکردم که بفهمم؟ یاد گرفتم که فقط تسلیم بشم...مطالعه کنم، در مورد خودم ... خدا و دنیای اطراف..... اینها همه منو به اون معرفت واقعی میرسونه؟ خب نظر من در مورد هدف اباالصالح علاوه بر برقراری امنیت و صلح جهانی در این عالم، میآن که معرفت ناتموم ما رو به اوج کمالش برسونن...میآن که به ما معنی واقعی انسان رو بفهمونن و اینکه از خودم به خدا برسم.